האם האוויר שנכנס ויוצא מהנחיריים? האם התהליך הביוכימי של שחלוף גזים בנודיות הריאה? האם חמצון הדם? אין ספק שאם שאלתם את השאלה – גיליתם תשובה מופלאה ומורכבת!

בין אם אנחנו רוצים ובין אם לא – מתרחשת נשימה. עם מודעות או בלי – אנחנו נושמים כל הזמן. אגב מודעות, שמתי לב שבחורף תשומת הלב לתהליך הנשימה מתעצם: פתאום האף סתום וקשה לנשום! כך שכבר מצאנו עוגן אחד – על מנת שנוכל לנשום דרכי הנשימה, וכאן במיוחד הנחיריים, צריכים להיות פתוחים. נשימה דרך הפה עלולה לגרום ליובש ולכאב גרון ועוד תחלואים לא רצויים. אך מלבד תנועת האוויר העדינה המורגשת בנחיריים – האם שמתם לב לתנועה העדינה המתרחשת בכלוב הצלעות? כאשר הריאות מתמלאות באותו אוויר החודר דרך הנחיריים בשאיפה, האם שמתם לב להתרחבות בית החזה? ולתנועה המתרחשת באזור הבטן כאשר הסרעפת נמשכת מטה לכיוון האיברים הפנימיים? לעתים אנו הופכים מודעים לתנועות עדינות אלה רק כאשר אנו ממש מתרכזים בתהליך הנשימה, במודע.

מלבד התנועה הקלה בנחיריים, בבית החזה ובבטן – האם ניתן לחוש בנשימה באזורים שונים בגוף? הרי אנו יודעים שהעור מכסה את הגוף כולו – כך שכאשר בית החזה מתמלא והעור שסביב בית החזה נמתח – סביר להניח שהעור שבסביבה הקרובה נמתח גם כן. ומתחת לעור – עור שרירים. האם שמתם לב למתיחה באזור חגורת הכתפיים בעת השאיפה? ובאזור בתי השחי? ובעת נשיפה, כאשר הבטן נשאבת בחזרה פנימה, והעור שסביב הבטן מתרכך, האם שמתם לב לתנועה בעור שסביב הבטן התחתונה? בגפיים אולי?

כאשר אנו נושמים – תהליך הנשימה מורגש בגוף כולו. נדרשת הרבה תשומת לב וריכוז לא מועט על מנת לחוש בכך, אבל זה קורה כל הזמן, בין אם נהיה מודעים ובין אם לא.

ומנקודת מבט אחרת – העור שלנו מכונה גם הריאה השלישית. המודעות לקשר שבין שתי המערכות גוברת ברפואה המערבית, ועדויות לקשר ההדוק בין המערכות מצוי גם ברפואה הסינית, ההומאופתית ובראייה הנטורופתית בכלל. האם חשבתם פעם למה אנו צריכים ללבוש בגדים "נושמים"? האם רק על מנת לנדף את הזיעה? האם לבגדים ה"חונקים" את העור יש השפעות על המערכת כולה? העובדה היא שהעור נושם, כמו גם הגוף כולו, ואילו העור באמת מתפקד כריאה שלישית.

סיפורו של אינדרה ממחיש במידת מה את עקרון העור הנושם:
אינדרה, מלך האלים, חשק באהליה, אשתו של החכם-הרואה גאוטמה. בכל בוקר גאוטמה היה רגיל להתעורר לקריאת התרנגול על מנת להציע מנחה לאלים. לילה אחד, שכנע אינדרה את הירח להפוך לתרנגול ולקרוא בקול. בשמיעת קריאת התרנגול ניעור גאוטמה משנתו ויצא לעבר המזבח, על מנת להציע את מנחת הבוקר שלו. באותה העת, אינדרה שינה את צורתו לגואטמה ונכנס למיטתו על מנת לדעת את אהליה. כאשר החכם הבין זאת – הוא קילל את שניהם. את אהליה הפך לאבן ואילו את אינדרה קילל בקללה מיוחדת במינה: הוא יצר אלף פתחים על גופו של אינדרה, בצורה של אברי מין נשיים! אינדרה, שחיפש מזור לקללה, ניגש למועצת האלים וביקש שיסירו את הקללה. אולם, משום שאת קללתו של חכם-רואה לא ניתן להסיר, הם הצליחו לשנות אותה במקצת: ובמקום אברי מין נשיים הפכו הפתחים על גופו של אינדרה לעיניים!

הסיפור משעשע במקצת ומצית את הדמיון אבל חשוב לא לפספס את הנקודה – בסיפור זה מופיע אינדרה עם אלפי פתחים בגופו. פתחים שהם מעין שער לעולם החיצוני. בשונה מהאמרה לפיה "העור הוא המפריד ביננו לבין העולם" יש לחשוב על העור כעל הרקמה המחברת בינינו לבין העולם, הרקמה דרכה אנו יכולים לנשום ולגעת בעולם!