בניגוד לדעה הרווחת, ובניגוד לויטמינים אחרים החיוניים לבריאות גופינו, ויטמין B12 איננו מצוי בכמות מספקת במזונות אותן אנו צורכים, וזאת בעיקר בשל העובדה שהוא איננו נוצר באופן ישיר בצומח או בחי. מקורו של ויטמין B12 הוא בחיידק הנוצר בבטן האדמה ומשם הוא מגיע אל גופם של בעלי החיים ואל הצומח, לצערנו תהליכי הסטריליזציה בתעשיית המזון המערבית, הם אלו המונעים מויטמין ה-B12 להיות מצוי בכמות מספקת באדמה ובמזון אותו אנו צורכים.

יחד עם זאת, גם בתעשיית הבשר הבינו במהלך השנים האחרונות את החיוניות בצריכת ויטמין B12בקרב בעלי החיים (לצרכי הגידול בלבד), ומרבית מגדלי הבקר מוסיפים כיום את הויטמין כתוסף תזונה למזון אותו צורכים בעלי החיים. גם פעולה זו איננה מבטיחה לאנשים האוכלים בשר צריכה מספקת של ויטמין B12, וזאת מכיוון שאכילת בשר גורמת לתת חומציות בקיבה (מה שמכונה בשפה המקצועית: היפוכלורידיה), דבר המוביל בהרבה מקרים דווקא לתת-ספיגה של ויטמין B12. מה גם שבעלי החיים עצמם מקבלים את הויטמין כתוסף תזונה.

חוסר בויטמין B12 למה הוא גורם?

חוסר בויטמין B12 עלול לפגוע במערכות הגוף השונות בכל גיל, ובין יתר הבעיות הבריאותיות הנגרמות כתוצאה מחוסר בויטמין B12 תמצאו:
♦ אנמיה מגלובלסטית,- אנמיה המתאפיינת ביצירת תאי דם אדומים גדולים במיוחד, ובדומה לכל אנמיה היא עלולה להוביל לחולשה כללית, קוצר נשימה ואף אי ספיקת לב.
♦ תופעות נוירולוגיות ופסיכיאטריות תופעות אלו אופייניות בעיקר בקרב קשישים והן כוללות: קהות חושים, איבוד זיכרון, אלצהיימר, היחלשות שרירי הגוף, בעיות שליטה בסוגרים, דיכאון ועוד.
♦ מחלות לב וכלי דם הכוללות בין היתר: מחלת לב כלילית, שבץ מוחי ועוד.
♦ פגמים מולדים- חוסר ויטמין B12 בקרב האישה ההרה עלול להוביל להיווצרות פגמים מולדים אצל היילוד. כמו כן, חוסר הויטמין עלול להוביל לשיעור גבוה של הפלות טבעיות.
♦ פגיעה במערכת העיכול- שלשולים, אובדן תיאבון ועוד.
♦ בעיות קשב וריכוז בקרב ילדים, בני נוער ומבוגרים כאחד.
ועוד מגוון נרחב של בעיות בריאותיות בהתאם לגילו של האדם הסובל ממחוסר בויטמין B12 ובהתאם למצב בריאותו הכללי. על פי הערכות שונות, קרוב ל-90% מאוכלוסיית העולם המערבי סובלת בשלב כזה או אחר ממחסור בויטמין B12, וזאת בעיקר בשל המחסור בויטמין במזונות אותן נוהגים לצרוך במדינות העולם המערבי, זו הסיבה שבארצות הברית קיימת המלצה של מנהל התרופות האמריקאי לצרוך ויטמין B12 באמצעות תוספי מזון באופן קבע מגיל 50 ואילך.

האם כל סוגי ה B12 זהים?

הצורה הנפוצה של B12 בחנויות נקראת ציאנוקובלמין (CyanoCobalamin). מורכבת מציאנו (מולקולת ציאניד) וקובלמין (נגזרת של B12). זו הנגזרת הסינטטית של ויטמין B12 אשר אינה קיימת בטבע, אך קיימת ביצור של תרופות ותוספי תזונה רבים. בגוף מתבצעת המרה לצורה האקטיבית – שנקראת: מתילקובלמין ומפנה את מולקולת הציאניד דרך הכליות. מחקרים מוכיחים כי ויטמין B12 מסוג מתילקולמין הינו בעל אחוז הספיגה הגבוה ביותר ברקמות ובמחזור הדם.

השילוב בין ויטמין B12 לחומצה פולית- מדוע הוא כל כך נחוץ?

מכיוון שגם ויטמין B12 וגם ויטמין B9 (חומצה פולית), אחראים על תהליכים רבים וחיוניים בגופינו, השילוב ביניהם מסייע רבות ליצירת תאי דם חדשים המסייעים בספיגת ברזל בגוף, דבר המפחית באופן משמעותי את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

במקביל, השילוב בין ויטמין B12 לחומצה פולית, מפחית את הסיכון לאנמיה מגלובלסטית המתאפיינת ביצירת תאי דם אדומים גדולים במיוחד, ובדומה לכל אנמיה היא עלולה להוביל לחולשה כללית, קוצר נשימה ואף אי ספיקת לב. חשוב לדעת- נטילת חומצה פולית אומנם יכול לתקן ערכי אנמיה הנגרמת כתוצאה מחוסר ויטמין B12, אך הוא איננו יכול לתקן את הנזקים הנגרמים למערכת העצבים הנגרמים עקב מחסור בויטמין B12.

טבליות, כדורים או נוזל- מה עדיף?

בדומה לכל תוסף תזונה אחר, גם את הויטמין B12 כשמדובר בויטמין בי12 מומלץ ליטול בצורת נוזל, וזאת בשל העבודה שתוספי תזונה הניטלים בצורת נוזל נספגים ישירות בגוף ובאופן מהיר יותר, וזאת בהשוואה לנטילת תוספי תזונה בכדורים או טבליות אשר הליך ספיגתם בגוף הינו ארוך משמעותית בהשוואה לנוזל.
בנוסף, נטילת ויטמין בי12 בצורת נוזל אינה תלויה במצב המבני של או התפקודי של מערכת העיכול, וכפועל יוצא מכך, החומרים הפעילים בויטמין אינם נותרים זמן ממושך בצינור העיכול והם אינם מגיעים למערכת העיכול כאשר הם מלווים בחומרי מילוי ודחיסה אשר שימשו לצורך הרכבת הטבליה.

יתרון משמעותי נוסף לנטילת ויטמין בצורת נוזל נובע מהעבודה כי התוסף הנוזלי איננו מותיר אבקה במערכות הגוף, וכפועל יוצא מכך, הוא נספג באופן מיידי במערכת הדם. בנוסף, החומרים הנוספים המצויים בטבליות הויטמין עלולות לגרום להשהיית החומר הפעיל בטבליות, וכפועל יוצא מכך, ספיגת הויטמין נעשית איטית יותר ואפקטיביות ספיגת הויטמין בגוף נפגעת.

לאור כל הסיבות המפורטות לעיל, ובשל העבודה כי נטילת ויטמין B12 בצורת נוזל הינה צורת השימוש הנוחה ביותר עבור רבים מאיתנו, הדרך המומלצת ביותר לנטילת ויטמין B12 היא בצורתו הנוזלית ולא באמצעות טבליות מציצה או כדורים.