אין זה סוד כי שכיחות מחלת הסוכרת סוג 2 הולכת ועולה עם השנים בכל ארצות העולם המערבי. שכיחות המחלה עולה ביחס ישיר לגיל. בישראל, ההערכה היא כי אחד מכל שבעה אנשים מגיל 45 ומעלה יהיה חולה בסוכרת סוג 2 (מאובחנת או סמויה).

בין השנים 1983-2008 מספר חולי הסוכרת בעולם גדל פי 7 מ-35 מיליון ל-240 מיליון. קיימת נטייה להאשים את הגנטיקה, אך היום אנחנו יודעים כי הקוד הגנטי של אוכלוסייה, יכול להשתנות ב-0.2 אחוז בלבד בכל 20,000 שנים ולכן האשם הגדול בעלייה הדרמטית בשכיחות מחלת הסוכרת אינו יכול להיות הגורם הגנטי בלבד.

הגנים שלנו מושפעים מהסביבה והדרך בה הם באים לידי ביטוי תלויה במידה משמעותית בעולם הסובב אותנו. הסביבה שלנו השתנתה ב-100 שנים האחרונות יותר מאשר בכל שנות ההיסטוריה האנושית. ולכן ניתן להגיד כי מחלת הסוכרת נגרמת יותר מסיבות סביבתיות והרגלי חיים מאשר מגנטיקה. הגנים הבעייתיים למחלות מופעלים רק בנוכחות תזונה גרועה, חשיפה לרעלים ואורח חיים לחוץ. החיפוש אחר הגן הגורם לסוכרת או אחר תרופת הפלא הובילו אותנו עד היום למבוי סתום. למרות שהבנת הגנים והנטיות הגנטיות הייחודיות שלנו יכולה לעזור לנו להתאים גישה טיפולית.

10 עקרונות שיישום שלהם יכול לגרום לשיפור עצום במחלה:

1אמונה
האמונה שלנו לגבי דבר מסוים משפיעה על המוח שלנו, על הרגשות שלנו ועל הפרשת ההורמונים בגוף שלנו. אינסולין הוא ההורמון המרכזי שהפרשתו נפגעת במחלת הסוכרת. לכן, אם ניכנס ללחץ בגלל שאובחנו במחלה, נפחד מהסיבוכים שלה, נזין את המוח שלנו במחשבות הללו סביר להניח כי בהתאם יהיו גם התוצאות. ולכן חשוב לתת כלים להתמודד ולא לתת כלים לפחד מן המחלה. אני באמת ובתמים מאמינה כי ניתן לשפר, לחיות ללא סיבוכים ואף להחלים ממחלת הסוכרת השאלה היא עד לאן כל חולה שאובחן במחלה מוכן ללכת. על מה הוא מוכן לוותר ומה הוא מוכן להוסיף או להוריד מתזונתו ומחייו כדי להתמודד עם המחלה. ואולי… לא צריך לוותר אולי רק צריך להחליף ולבחור אחרת?

2הורדת השומנים בדם:
שומנים בדם יכולים להשפיע על משק הסוכר בגוף. היום אנחנו יודעים ששומן בתוך תאי השריר הוא אחד הגורמים שמפריעים לגלוקוז להיכנס לתאים. הוא בעצם מעוות את ההורמון אינסולין, שהוא סוג של מפתח ואז התאים לא מזהים את ההורמון. הורדת שומנים רעים והעלאת שומנים טובים קריטית להתמודדות עם מחלת הסוכרת. הימנעות מחטיפים מעובדים וקנויים והעשרת הזונה בשומנים טובים כגון: אבוקדו, טונה, זרעי פשתן, אגוזי מלך.

3. העשרת התזונה בסיבים תזונתיים: על ידי פירות וירקות, קטניות ודגנים מלאים, הסיבים התזונתיים משנים את קצב ספיגת הגלוקוז וסופחים שומנים בצואה.

4. השלמת חסרים תזונתיים:
אנחנו אוכלים יותר מאי פעם ובכל זאת הרבה מאיתנו סובלים מחוסרים תזונתיים. חשוב להקפיד על ערכים תקינים של מינרלים וויטמינים כגון: כרום, אבץ, מגנזיום, ויטמין סי, אומגה 3, ויטמיני בי ובמידה ויש חוסר לקחת השלמה.

5. להעשיר את התפריט בפחמימות מורכבות:
הפחמימות המורכבות מעלות את רמת הסוכר בדם בצורה מתונה. יש מיתוס שרק פחמימות הופכות לגלוקוז או שחולי סוכרת צריכים להיזהר מפחמימות- כל מזון הופך לאחר פירוק לגלוקוז. החוכמה היא לבחור מזונות שלא גורמים לעליות וירידות חדות ברמת הגלוקוז בדם. לכן, אכילה של פחמימות מורכבות כגון: אורז מלא, לחם מקמח מלא תורמות למניעת תנודות ברמת הסוכר בדם.

6. תחליפים בריאים לסוכר:
האמת? אין! אין תחליפים בריאים לסוכר, סוכר זה סוכר. הטעם המתוק בטבע מסמן שהמזון בשל ומוכן לאכילה. הטעם המתוק מרגיע לכן, הכמיהה שלנו למתוק רק עולה כאשר אנחנו אוכלים עוד ועוד מתוק. ולכן תמיד עדיף לקבל את הסוכר שלנו בצורתו הטבעית מפירות, מדגנים ולא מסוכר מזוקק או ממוצרים המכילים תחליפי סוכר.

7. פירות כן או לא?

 הפירות הגרגריים (אוכמניות, תות שדה, מיני פטל שונים) מכילים נוגדי חמצון ובעלי ערך גליקמי נמוך (כלומר, הם מתפרקים לאט יחסית, גורמים לשחרור איטי והדרגתי של הסוכר לדם, ובעקבות כך להפרשה נמוכה יותר של אינסולין ושליטה טובה יותר ברמות הסוכר בדם לאורך זמן). בעיקרון – לחולי סוכרת מותר ואפיל מומלץ להתיידד עם כל הפירות בעלי הערך הגליקמי הנמוך. כגון: תפוח .

8. התמודדות עם דחף פתאומי למתוק:
גם אצל אנשים שאף פעם לא אהבו במיוחד מתוק, פעמים רבות נראה כמיהה מטורפת למתוק. זאת בעצם תופעה של צניחת סוכר או חוסר איזון הורמונאלי. הדרך הכי טובה להתמודד עם הדחף הבלתי נשלט למתוק הוא על
ידי עצירה- שתיית מים מאחר ולפעמים הגוף בעצם צמא ואנו מפרשים את האיתות כרעב. אם עדיים קיים דחף אז מומלץ לאכול כריך מקמח מלא עם חלבון או שומן טוב כגון: אבוקדו, טחינה. חשוב להבין שהמוח לא בהכרח צועק מתוק אלא הוא צועק אנרגיה.

9. הימנעות מארוחות ליליות:
ככלל עדיף לא לאכול כשעתיים לפני השינה גם על מנת לסיים את תהליך העיכול לפני השינה ולתת לגוף באמת את המנוחה לה הוא צריך וגם על מנת לאפשר לגוף לנקות את עצמו כמו הדג המנקה באקווריום אם אין הפסקה בהכנסת מזון מאוד קשה לגוף לנקות את עצמו.

10. חשיבות התכנון מראש:
כמו שלא ניסע למקום שאנו לא מכירים בלי מפה או וויז כך גם לא נצא מהבית מבלי שאנחנו יודעים מה אנחנו אוכלים לאכול במשך היום. גם אם החלטנו לאכול בחוץ חשוב שניתן את הדעת לאיכות המזון אותה אנחנו בוחרים להכניס.

ולסיכום, איכות המזון שאנו אוכלים מניעה את התפקוד הגנטי, את חילוף החומרים, ואת הבריאות שלנו. אם נצליח להקפיד על בחירת מזון הקרוב לצורת המקור שלו נצליח להעלות את איכות ובריאות המזון שלנו